.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آغاز خزانه‌گيري برنج در مزارع شاليزاري مازندران

كار خزانه‌گيري برنج در مزارع شاليزاري در منطقه مركزي استان مازندران آغاز شده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ايرنا ،اولين خزانه‌گيري برنج مازندران در اراضي شهرستان‌هاي آمل، بابل، فريدونكنار و بابلسرصورت گرفته است.

خزانه‌گيري با پوشش پلاستيكي كه در چند سال اخير انجام مي‌شود موجب گرديده تا شرايط جوي نامساعد و ياگرم نشدن هوا در خزانه‌گيري تاثير چنداني نداشته باشد.

به گزارش ايرنا، از آنجايي كه‌قيمت برنج ارقام محلي به خصوص "طارم محلي" نسبت به‌پارسال مناسب‌تر است به نظر مي‌رسد رغبت كشاورزان براي انتخاب بذر نشاي برنج از نوع ارقام محلي بيشتر شده باشد.

درهمين حال مدير شركت خدمات حمايتي كشاورزي مازندران روز شنبه در مورد توزيع بذور اصلاح شده برنج به خبرنگار ايرنا گفت: امسال ‪ ۵۰۰‬تن انواع رقم هاي بذر اصلاح شده برنج توليد و توزيع شده است.

"مسعود غلامي"افزود: از اين مقدار ‪ ۱۰۰‬تن آن به ساير استانهاي برنج‌خيز كشور صادر شده است.

وي با بيان اينكه سالانه دراستان مازندران افزون بر ‪ ۱۲‬تا ‪ ۱۵‬هزار تن بذر مصرف مي‌شود، ادامه داد: با توجه به اينكه نيمي از ‪ ۲۴۰‬هزار هكتار اراضي شاليزاري استان زير كشت ارقام محلي مي‌رود، نياز بذر اصلاح شده استان به شش هزار تن كاهش مي‌يابد.

غلامي گفت: ترويج كشت ارقام محلي كم‌محصول از سياست‌هاي دولت نبوده و اين شركت فقط انواع بذر ارقام پرمحصول را تهيه و توزيع مي‌كند.

مدير شركت خدمات حمايتي كشاورزي استان مازندران از " خزر"، " فجر"، "شفق"، " نعمت" ، "ندا" و " شيرودي" به عنوان بذرهاي اصلاح شده ياد كرد و گفت: رقم "شيرودي" با ‪ ۱۳۵‬تن بيشترين مقدار بذر توزيع شده بين كشاورزان بوده است.

وي از استقبال كشاورزان نسبت به بذرهاي اصلاح شده خبر داد و گفت: هنوز فرهنگ استفاده از بذرهاي اصلاح شده بين كشاورزان نهادينه نشده است.

وي بر رعايت استانداردهاي قواعد تامين و تهيه بذر انواع برنج تاكيد كرد و گفت: اكنون برنج‌كاران معين و پيشرو با آموزشي‌كه فرا گرفته‌اند مي‌توانند در تامين بذر كمك كنند.

سالانه از سطح ‪ ۲۴۰‬هزار هكتار اراضي شاليزاري مازندران‌افزون بريك ميليون و ‪ ۳۵۰‬هزار تن شلتوك برنج توليد مي‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.096 seconds.